Elbranschen är en bransch med många aktörer och konkurrensen är stenhård. Som konsument är det inte lätt att veta vad som är bäst. Många kanske hoppar på ett erbjudande när de stöter på ett. Här förklarar vår VD Anders Kaijser skillnaden mellan Kundkrafts metod och elbolagens kampanjpriser.
För att få ett så lågt elpris som möjligt måste man kontinuerligt byta elavtal. Alltför få svenskar är aktiva och endast en av tio svenskar har bytt elavtal senaste året (SCB). När man ska byta elavtal är det bra att jämföra priser men tänk på skillnaden mellan ordinarie pris och kampanjpris. De lägsta priserna på jämförelsesidor är bara tillfälliga och elbolagen vet att de flesta glömmer att säga upp i tid.
Kundkraft är en lösning för den som vill ha en bra deal på elen år efter år utan att behöva engagera sig. Till skillnad från ett kampanjpris får du ett ständigt lågt elpris och dessutom helt utan fasta avgifter på elhandelspriset. Med tanke på att så få svenskar är aktiva på elmarknaden skulle de allra flesta tjäna på att vara med i Kundkraft.
Som medlem i Kundkraft får man ett nytt elavtal en gång per år. Vi upphandlar elavtalet åt dig genom en auktion. Alla elbolag bjuds in och det bolag som erbjuder lägst pris utan fasta avgifter vinner upphandlingen. På så sätt kan vi hålla ditt elpris nere år efter år. Nedan ser du en jämförelse mellan vårt upphandlade pris och snittet på marknaden i elområde 3.
Så fungerar det:
En gång i månaden har vi en ny upphandling, gå med nu du också!
Du som medlem betalar inget för tjänsten. Kundkraft tar en provision från varje elbolag som vinner en upphandling.